...

MS Train Simulator 2 : Het World of Rails concept

Op de website van Train Simulator 2 is een een artikel te vinden over het World Of Rails (WoR) concept. Het WoR-concept is de basis van deze nieuwe aanstaande trein simulator van Microsoft's ACE Studios. Hieronder een vertaling van het oorspronkelijk Engelstalige artikel Microsoft Train Simulator 2 zal twee niveaus van nauwkeurigheid en detail bieden: 1. een selectie van vier echte, uiterst gedetaileerde, routes ;2. het World of Rails concept, dat zorgt voor een benaderde weergave van het grootste deel van de wereldwijd bestaande spoorwegen met realistische omgeving, bedoeld om overal ter wereld trein operaties uit te voeren of om naar eigen wens verder te detaileren. Wat is World Of Rails? Het is gemakkelijk om te begrijpen wat onder een "hoge-precisie" route wordt verstaan: bij dergelijke routes wordt het spoor handmatig aangelegd en scenery objecten geplaatst die ervoor zorgen dat men het gevoel heeft alsof men echt op die specifieke locatie is. Niet elk bestaand huis, boom etc zal worden geplaatst, maar als men bekend is met de locatie zal het onmiddellijk herkenbaar zijn. Natuurlijk wordt er extra aandacht geschonken aan het spoor, objecten naast het spoor zoals seinen, en de omgeveing langs het spoor. De bouw van deze zeer specifieke en nauwkeurige routes is een minutieus en handmatig proces dat gepaard gaat met een enorme hoeveelheid onderzoek en handwerk. Met het Flight Simulator platform als basis, heeft men landschap en gegevens van de sporen van over de gehele wereld toegevoegd. Als een gebied waar de hoog-detail routes liggen wordt verlaten, komt men terecht in de World of Rails. Met behulp van terabytes aan gegevens en geavanceerde tools (zie hieronder), zijn de meeste  spoorlijnen van de hele planeet gereconstrueerd, en door gebruik te maken van locatie-specifiek scenery voor een omgeving wordt een realistisch, zo niet hoog-realistisch, gevoel van plaats gecreeerd. Als je bijvoorbeeld met een trein in West-Australië gaat rijden, zie je typische landschap van de Outback; in Los Angeles, zie je de stedelijke Amerikaanse gebouwen. Je zal niet alle herkenningspunten of elke spoor aantreffen, maar je ziet een realistische simulatie van het deel van de wereld waar je je bevindt. De Data achter World of Rails? De "wereld data" achter World Of Rails bestaat uit subsets van regionale gegevens van verschillende resolutie. Om te beginnen maakt men een fysieke model van de Aarde, gebruik makend van de belangrijkste soorten gegevens zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding. (Terrein Vector data bevat water, rails, parken, beekjes, en wegen). De basis van het World Of Rails concept bestaat uit zes primaire elementen, te beginnen vanaf de onderkant met een projectie van de aarde zelf. Deze gegevens zijn de basis waarop het World Of Rails concept rust. Maar er is nog veel meer nodig om ervoor te zorgen voor een realistische look en feel. Voorbeelden van aanvullende gegevens die het realisme verhogen zijn: bevolkingsdichtheid, culturele gebieden, seizoenen, water classificaties en vaarwegen. Er wordt gebruik gemaakt van gegevens uit verschillende bronnen, die variëren in hun mate van detail. Men moet deze rationaliseren om een en ander samen te kunnen laten werken. Zo kunnen er bijvoorbeeld lage resolutie gegevens voor water en hoge-resolutie spoorwegnet gegevens van een bepaald gebied beschikbaar zijn. Door dit op een lsimme manier met elkaar te combineren is men toch in staat om een generieke, data-driven simulatie wereld gebaseerd op de echte wereld. Naast deze gegevens uit de echte wereld, wordt het virtuele spoornetwerk bruikbaar gemaakt door het toevoegen van generieke seinen, maximumsnelheden, wissels, tunnels en bruggen. In Train Simulator 2 wordt, net als in Flight Simulator X, de wereld verdeeld in gebieden met meer dan 140 stedelijke, voorstedelijke en landelijke klassen. Elk klasse heeft een set van texturen. Dit zijn in principe luchtfoto's. Deze texturen worden ondersteund/benadrukt met bomen, gebouwen en andere objecten die overeenkomen met de land-klasse. Zo zijn er verschillende stedelijke klassen voor grid-achtige steden, en andere voor steden die meer op "natuurlijke" manier zijn ontstaan. Op die manier zal men in een Amerikaanse stad andere gebouwen en bomen zien dan een stad in Europa. Bouwen op de World Of Rails De World Of Rails is in feite een enorme basis tepmplate waarmee men treinen kan rijden of een route kan bouwen. Ook kan men de basis route verder aankleden en uitbreiden tot een hoog gedetaileerde Hiervoor zullen krachtige hulpmiddelen worden meegeleverd bij Train Simulator 2. Eenmaal klaar met het maken van je eigen gedetaileerde route, kan deze gedeeld wordenn met andere liefhebbers. Train Simulator 2 biedt met World of Rails om treinen te besturen in een realistische omgeving waar u kiezen en routes te bouwen routes vanuit de data-driven generieke versie. Bron en afbeelding : Train Simulator Insider website (website bestaat niet meer). Train Simulator 2 website : www.tsinsider.com (Engelse taal) (website bestaat niet meer).Hier staan ook renders van het materieel dat voor deze route in ontwikkeling is. Dit artikel is eerder op 21/07/2008 gepubliceerd.

21 juli 2008

...

MS Train Simulator 2 : Eerste demo van nieuwe Train Simulator in Anaheim, USA

Dit weekeinde heeft het team van Microsoft ACE Studios voor de eerste keer haar nieuwe produkt in ontwikkeling, Train Simulator 2, aan het publiek getoond. Een en ander vond plaats tijdens de National Train Show in Anaheim, California, USA. Op diverse forums wordt er enthousiast en tegelijkertijd gereserveerd reageerd op datgene wat menigeen daar heeft gezien. Maar het algemeen is men onder de indruk van datgene wat men heeft laten zien. Jammer genoeg geen groot nieuws, zoals bijvoorbeeld de onthulling van de vierde en laatste route welke bij deze simulator zal worden meegeleverd. Hoewel men de intentie heeft om gebruikersvriendelijk utilities beschikbaar te stellen, om bijvoorbeeld routes of activities mee te maken, was hier tijdens de show nog niets van te zien. Dat het stoomtijdperk ook in deze simulator te simuleren zal staan staat wel vast, maar ook op dit punt kon men nog niets laten zien. In ieder geval was deze show een aanleiding voor de ontwikkelaars om de Train Simulator 2 website in een nieuw jasje te steken. Op een paar nieuwe screenshots is er dan inhoudelijk wel niet veel veranderd, maar daar zou wel wellicht snel verandering in komen. Vanaf september verschijnt de eerste nieuwsbrief, waarvoor iedere geinteresseerde zich nu al kan aanmelden. In augustus vindt de Leipzig Games Convention weer plaats en er wordt al druk gespeculeerd dat ook daar een MSTS 2 demo plaats zou kunnen vinden. De berichtgeving vanuit ACE Studios zal langzaam maar zeker frequenter gaan worden om het publiek warm te maken voor de release welke officieel nog steeds gepland staat voor het voorjaar van 2009. Train Simulator 2 website : www.tsinsider.com (Engelse taal) (website bestaat niet meer).Hier staan ook renders van het materieel dat voor deze route in ontwikkeling is. Dit artikel is eerder op 20/07/2008 gepubliceerd.

20 juli 2008

...

Freeware simulators : OpenBVE en BVE 5

Volop ontwikkelingen in trein simulator land. Naast de aankondigingen van Auran en Microsoft's ACE Studio zijn er ook in freeware land de nodige ontwikkelingen. OpenBVE - Open-source trein simulator OpenBVE is een volledig nieuwe trein simulator,welke in staat is gebruik te maken van routes en treinen welke geontwikkeld zijn voor BVE 2 en BVE 4. BVE 2 en BVE 4 zijn freeware treinsimulators (cab simulators) gemaakt door de Japanse meneer Mackoy. Een probleem met BVE is dat uitbreiding van functionaliteit en het geschikt te maken voor de hedendaagse hardware is dat BVE closed-source software is. OpenBVE is bedoeld om dat te veranderen, het zal verschijnen als open source software. Allereerst is OpenBVE een nieuwe trein simulator welke intern verschillend is ten opzichte van BVE.Het is van de grond af  en is ontworpen vanaf het begin uit te breiden in het spel eenvoudig te implementeren manieren. Ten tweede wordt het programma geschreven gebruik makend van .NET, een programmeer-omgeving met cross-platform mogelijkheden. Ook de open source alternatieven OpenGL (Open Graphics Library) voor grafische vormgeving, OpenAL (Open Audio Library) voor audio en SDL (Simple DirectMedia Layer) voor interfaces (toetsenbord en joystick ondersteuning) worden gebruikt in plaats van Microsoft DirectX. Dit moet makkelijker maken om in de toekomst de simulator ook geschikt te maken voor platformen zoals Linux of Mac. OpenBVE streeft derhalve het volgende na: Een open-source alternatief, waarbij functionaliteit van BVE 2 en BVE 4 worden samengevoegd in een compatibele simulator. En ten slotte tot de mogelijkheid om het spel uit te breiden met nieuwe functies waar de trainsim-community om vraagt. Een groot verschil met het orginele BVE is dat deze simulator ook de mogelijkheid zal hebben om buiten de cabine te kijken. Een enthousiast ontwikkelaar voor BVE is zijn route (Watford Junction to Rugby route van Rail Sim Routes UK) (website bestaat niet meer) al aan het uitproberen/verbeteren voor OpenBVE. Hoe hun route er in OpenBVE uit komt te zien is te bewonderen in een filmpje op YouTube of te downloaden via de News sectie van www.railsimroutes.co.uk (website bestaat niet meer). Het OpenBVE project bevindt zich nu nog in de beta fase waarin nog niet alle functies ondersteund worden.De eerste officiële release candidate is gepland voor half augustus 2008. Website OpenBVE : http://openbve.zxq.net (website bestaat niet meer). BVE5 (Boso View Express) - Freeware uit Japan Inmiddels heeft de maker van BVE2 en BVE4 aangekondigd een nieuwe versie van zijn simulator te gaan maken. Dit wordt BVE 5. Al te veel feiten over de mogelijkheden van deze nieuwe versie zijn nog niet bekend. Website BVE 2, BVE 4 en BVE 5 : http://mackoy.cool.ne.jp (website bestaat niet meer). Dit artikel is eerder op 15/07/2008 gepubliceerd.

15 juli 2008

...

Metro Simulatie : World Of Subways

SUBWAY reloadedIn 2005 bracht TML Studios hunnen eerste add-on voor MSTS uit, de "Berlin Subway". Nu kondigen ze aan nog een stapje verder te gaan. Ze werken aan een gloednieuwe, zelfontwikkelde metro simulator (Subway Simulator) die ze in het derde kwartaal van 2008 hopen uit te brengen. Deze Subway Simulator zal worden uitgerust met hedendaagse graphics, echte fysica en nog veel meer functies. Onder het nieuwe label "World of Subways" zal men in samenwerking met de uitgever AEROSOFT, zullen enkele van de meest interessante en veeleisende metro routes van over de hele de wereld als PC-simulatie worden uitgebracht   De eerste uitgave van World Of Subways bevat een van de oudste metro netwerken: De verbinding tussen New Jersey en New York City, ofwel de PATH-Route. TML Studios heeft op haar website een demo-video (onder News) geplaatst welke een eerste indruk geeft van deze nieuwe simulator. Dit artikel is eerder op 14/07/2008 gepubliceerd.

14 juli 2008

...

MS Train Simulator 2 : Aankondiging tweede Amerikaanse route

Recentelijk heeft Microsoft Train Simulator 2 informatie vrijgegeven over de tweede (van twee) Amerikaanse route welke bij deze nieuwe simulator meegeleverd zal worden. Hieronder een vrije vertaling van het door Aces Studios gepubliceerde artikel. Stevens Pass Route Een van de mooiste treinreizen in Noord-Amerika, de BNSF Stevens Pass route kruist de Cascade Mountains in de staat Washington. Het verbindt de havens en houtindustrie in Seattle en de Puget Sound regio met Minneapolis / St. Paul en de stad Chicago. De lijn is een belangrijke schakel voor containervervoer, graan, en de algemene vracht, met inbegrip van afgewerkte hout, papier producten en auto's. Geschiedenis De oorspronkelijke route werd gebouwd in 1893, in de dagen van de James J. Hill 's Great Northern Railroad. Aanvankelijk kruiste de route de Stevens Pass (1236 m) via een aantal steile zgn. switchbacks. De eerste Cascade tunnel, welke in 1900 voltooid werd, verkorte de route en verminderde de klim naar Stevens Pass. Een tweede (veel langere) tunnel kwam gereed in 1929 en is nog steeds een van de langste spoorweg tunnels op het westelijk halfrond. Deze tunnel is door over een lengte van 12,5 km door te rotsen geboord. Met deze tunnel werd het aantal bochten verminderd en worden de Cascade Mountains nu op een  hoogte van 878 m gekruist. De route van West naar Oost In Microsoft Train Simulator 2 begint de Stevens Pass route in de havenstad Everett (Puget Sound regio). Vervolgens loopt de lijn in zuidoostelijke richting langs de rivieren de Snohomish en de Skykomish, met in de verte de Cascade Mountains. Bij het kleine plaatsje Gold Bar begint de route de bergen in te klimmen. Ten Oosten van Skykomish, loopt de klim op tot 2,2% graad gedurende de 17 kilometer richting de Cascade-tunnel. Het spoor loopt door dichtbegroeide bossen, over talloze bruggen en door uitsparingen in de rotsen richting de Westelijke ingang van de Cascade-Tunnel. De Cascade Tunnel is uitgerust met een enorm ventilatie systeem, welk de tunnel ontdoet van giftige uitlaatgassen van de diesel locmotieven, nadat een trein de tunnel gepasseerd heeft. Als de tunnel geventileerd wordt wachten treinen die de tunnel in oostelijk richting naderen op een opstelspoor aan de westkant van de tunnel, in de buurt van Scenic. Treinen in Westelijke richting wachten voor de doorgang door de tunnel te Berne. Na de tunnel vervolgt de route haar weg langs de oostelijke helling van de Cascades via de Chumstick Valley, langs de stad Leavenworth. Hierna gaat het verder naar de vlaktes met velden en boomgaarden in Oostelijke Washington. De route eindigt bij in de stad Wenatchee (Washington) op de Apple Yard terminal. Het orginele artikel vind je op www.tsinsider.com (Engelse taal) (website bestaat niet meer).Hier staan ook renders van het materieel dat voor deze route in ontwikkeling is. Dit artikel is eerder op 25/03/2008 gepubliceerd.

25 maart 2008

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden