...

MSTS Freeware : TSGG Blokkendoos

Begin dit jaar hebben we een reeks blokkendoos-bakken uitgebracht, die inmiddels hun weg naar vele trainsimmers hebben gevonden. Als kers op de taart brengen we nu een versie 2 uit van dit materieel uit, waarin naast de groene uitvoering nu ook de creme-groene uitmonstering wordt uitgerold. Deze kleurstelling ziet er fraai uit, maar werd rond 1930 afgeschaft omdat de lichte kleurvlakken te snel vervuilden. Wanneer je de verschillende bakken samenstelt tot een museum-blokkendoos kun je Mat 24 gewoon op een moderne Nederlandse baanvakken laten rijden. Deze download vindt je in de Downloads - Treinen voor Microsoft Train Simulator Dit artikel is eerder op 04/09/2008 gepubliceerd.

4 september 2008

...

Preview Rijnspoorweg versie 2 voor Trainz 2006

Eén van de grote routebouwprojecten waar het OT aan werkt is de Rijnspoorweg. De eerste versie van deze route is verschenen in november 2006 en werd enthousiast ontvangen door de community. Het bestaansrecht van deze route blijkt uit het feit dat de route meer dan een jaar later nog steeds op beurzen en bijeenkomsten verkocht wordt. Sinds 2007 werkt het ontwikkelteam van de HCC-TrainsimGG aan de tweede versie van de Rijnspoorweg. Deze versie, Rijnspoorweg 2,  bevat de volgende trajecten: 1. Utrecht-Arnhem-Emmerich (zoals in versie 1.0 al aanwezig was); 2. Aftakking vanaf de hoofdroute bij De Haar naar Veenendaal en Rhenen. Het tweede traject was nog niet aanwezig in versie 1.0. Dit deel van de route loopt vanaf De Haar dubbelsporig via Veenendaal West naar Veenendaal Centrum, waar het traject enkelsporig wordt en vervolgens langs de oostrand van de Utrechtse Heuvelrug naar Rhenen loopt. Dit traject was ooit onderdeel van de oude doorgaande route Amsterdam-Nijmegen-Duitsland en is sinds het begin van de tachtiger jaren weer operationeel. Het verbindt Veenendaal, dat vroeger alleen via Veenendaal De Klomp per spoor bereikbaar was met Utrecht en de rest van de Randstad. Aangezien het traject vooral tot Veenendaal een druk spitsverkeer kent, is het keerspoor bij Veenendaal, waar een aantal treinen keert, enige jaren geleden uitgebreid. Voor Rijnspoorweg 2 heeft het TrainsimGG Ontwikkelteam de stations Veenendaal-West, Veenendaal Centrum en Rhenen gedetailleerd nagebouwd op basis van een groot aantal foto's die we ter plaatse hebben gemaakt. Ook van de omgeving langs de route is zoveel mogelijk nagebouwd, voorzover dit mogelijk was.In versie 2.0 van de Rijnspoorweg is het hierdoor mogelijk om doorgaande treindiensten Utrecht - Rhenen te rijden over een realistisch uitgevoerd spoortraject, wat het virtuele spoorbedrijf in de Rijnspoorweg interessanter en afwisselender maakt. Andere nieuwe features in de route zijn onder andere: stations met passagiersfunctie nachttextures voor de stations en vele andere gebouwen; 's avonds en 's nachts verlichte straten met straatlantaarns nieuwe en aangepaste typen begroeiing langs het spoor een aantal nieuwe sessies voor personen en goederenverkeer met veel meer verschillende materieeltypen dan in versie 1.0 nieuwe typen daglichtseinen op het Duitse deel van de route nieuwe handbediende en automatische wisselstellers voor de wissels De verschijningsdatum van Rijnspoorweg 2 is voorlopig voor begin september gepland. Dit artikel is eerder op 27/04/2008 gepubliceerd.

27 april 2008

...

MSTS Freeware : Kinderziekten in TSGG Blokkendozen verholpen

Enkele trainsimmers hebben problemen vastgesteld met onze blokkendozen. Onder bepaalde omstandigheden konden ze de treinstellen met geen mogelijkheid in beweging krijgen. Ons ontwikkelteam, daarbij geholpen door TSGG-lid Erwin de Vreede, is er in geslaagd om deze storing te verhelpen. De oorzaak bleek te liggen in enkele tegenstrijdigheden in de .eng en .wag files. Daarnaast veroorzaakte het gemeenschappelijk gebruik van de twee cabviews het eigenaardige verschijnsel dat de Z-toets (quittering) moest worden gebruikt om met name de Ces weg te laten rijden. Met de nieuwe versies van de twee downloads (een met en een zonder activities voor Opperland) is dat allemaal opgelost. In de Downloads - Treinen voor Microsoft Train Simulator zijn twee versies te downloaden: Mat '24 (Blokkendoos) : Uitsluitend het materieel inclusief consists Mat '24 (Blokkendoos) voor de Opperland route : Idem, echter inclusief activities voor de beziiters van de Opperdam route Dit artikel is eerder op 05/02/2008 gepubliceerd.

5 februari 2008

...

MSTS Freeware : TSGG Blokkendoos

Speciaal voor de bezitters van de Burgerdam- en Opperlandroutes heeft het TSGG Ontwikkelteam de MSTS1-versie van het NS materieel ’24 uit ontwikkeld. Dit materieeltype staat in spoorkringen en ook daarbuiten bekend als het Buffermaterieel, Blokkendozen of zelfs Stofzuigers.   In de Downloads - Treinen voor Microsoft Train Simulator zijn twee versies te downloaden: Mat '24 (Blokkendoos) : Uitsluitend het materieel inclusief consists Mat '24 (Blokkendoos) voor de Opperland route : Idem, echter inclusief activities voor de beziiters van de Opperdam route Dit artikel is eerder op 25/01/2008 gepubliceerd.

25 januari 2008

...

TSGG-blokkendoos in testfase

Speciaal voor de bezitters van de Burgerdam- en Opperlandroutes brengt het TSGG Ontwikkelteam binnenkort de MSTS1-versie van het NS materieel ’24 uit. Dit materieeltype staat in spoorkringen en ook daarbuiten bekend als het Buffermaterieel, Blokkendozen of zelfs Stofzuigers. Ook de mCd was kenmerkend voor het aanzien van de blokkendozen Enige tijd geleden hebben wij op deze plaats de TSGG-vertolking van het Hoofdlijnmaterieel 24 aangekondigd. Inmiddels is de eerste serie van acht verschillende blokkendoosrijtuigen opgeleverd en ondergaat een intensief testprogramma. Na het afsluiten van de testfase zullen de volgende materieelobjecten als download ter beschikking worden gesteld: mBD9101 - De eerste motorrijtuigen van Mat ’24, met een tweede klasse- en een bagageafdeling mCd9401 - Motorrijtuig met twee ‘doorloopkoppen’ mCd9114 -  Identiek aan de mCdD9114, maar nu speciaal  geschikt gemaakt  om als sluitrijtuig in een een treinstel te worden geplaatst Ces8103 - Stuurstandrijtuig 3de klasse, twee ‘doorloopkoppen’ Ces8104 -  Identiek aan de Ces8103, maar nu speciaalgeschikt gemaakt om als sluitrijtuig in een een treinstel te worden geplaatst Aec8527 – Eerste klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen Bec8501 – Tweede klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen Cec8536 – Derde klasse-rijtuig met toilet en twee doorloopkoppen Met deze bakken zijn de volgende treinstellen geformeerd (in MSTS-termen: consists): HC5-NSMat24-4bak1: 4-wagentreinstel; mBD + Bec + Aec + Ces HC5-NSMat24-4bak2: 4-wagentreinstel; mCd + Bec + Aec + Ces HC5-NSMat24-5bak: 5-wagentreinstel; Ces + Bec + Aec + Cec + mCd HC5-NSMat25-6bak: 6-wagentreinstel; mBD + Bec + Bec + Aec + Cec + mCd In de eerste jaren van de electrificatie van het NS-net was voor de Blokkendozen een hoofdrol weggelegd. Weliswaar beschikte de NS al over electrisch buffermaterieel van de voormalige ZHESM maar dat was al volledig in gebruik voor het traject Rotterdam (Hofplein) – Scheveningen. Vanaf 1922 werden de eerste rijtuigen van de nieuwe serie gebouwd. In 1924 kwamen daar de eerste electrisch aangedreven rijtuigen van de serie mBD9101 bij en konden de eerste treinstellen worden geformeerd, die dienst gingen doen op het inmiddels geelectrificeerde gedeelte van de Oude Lijn tussen Den Haag en Leiden. Tot 1932 zijn 259 eenheden gebouwd, 130 motorrijtuigen en 129 getrokken rijtuigen, met van beide soorten vijf series. Nadien werden er nog eens vijf verschillende typen geproduceerd en zijn er door ombouw en hernummering nog vele andere typen ontstaan, met in 1957 de motorpostrijtuigen, motorkonvooiwagens en uiteindelijk de dienstwagens. Vanwege hun vierkante uiterlijk en omdat het materieel zich probleemloos in elke gewenste samenstelling liet combineren kregen de rijtuigen van Mat 24 al spoedig de bijnaam ‘Blokkendoos’.Meer informatie over dit karakteristieke hoofdlijnmaterieel van de NS is te vinden in het uitstekende boekwerk van Carel van Gestel, Bert van Reems en Lex Tempelman: Elektrische treinen in Nederland, deel I (uitgegeven door De Alk). Screenshots Mat 24 Dit artikel is eerder op 11/01/2008 gepubliceerd.

11 januari 2008

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!trainsim

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden